Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies. Ik ga akkoord Ik ga niet akkoord

Waarom actie voeren?!

Nooit eerder is de ongelijkheid in kansen voor de spelers op voedselketen wereldwijd zo groot geweest dan vandaag. Terwijl boeren en primaire producenten onder druk worden gezet om zo goedkoop mogelijk te produceren stijgt de markmacht en daarmee ook de winstmarge van een aantal grote ondernemingen als nooit voorheen.

Boeren zitten gevangen tussen hamer en aambeeld. Langs aankoopzijde worden ze met stijgende productiekosten geconfronteerd, terwijl ze langs verkoopzijde af te rekenen krijgen met sterk dalende inkomsten. Ondanks alle goede bedoelingen en het harde werk moeten deze boeren spartelen om te ontsnappen aan de armoedeval.
De machtsconcentratie op onderstaande voedselketens (met ook nog de koffie-, thee-, rijst- e.a. ketens) groeit gestaag, met steeds een grote impact op het leven van de boeren.

cacaoketen

In 2017 duwde een prijscrash de Ivoriaanse cacaoboer met een gemiddeld jaarinkomen ver onder de lokale armoedegrens, nog verder in de put. Tegelijk zag een groot cacaoverwerkend bedrijf zijn winst aangroeien met maar liefst 39%. 

Sinaasappelsapketen

Zowat al het sinaasappelsap dat we in Europa consumeren, passeert door de fabrieken en transportfaciliteiten van enkele grote, kapitaalkrachtige bedrijven. Concurrentie speelt nauwelijks. Daardoor kunnen ze de prijs die jij in de winkel betaalt, zo hoog leggen als ze maar willen. En dus hun eigen winst de hoogte in jagen. De drie Braziliaanse giganten die de plantages geografisch onder elkaar verdelen, en enkele grote sap- en frisdrankproducenten zoals Coca-Cola en PepsiCo, stapelen de woekerwinsten op. De beide uiteinden van de sapstroom, de teler aan de bron en de consument aan de monding, betalen de rekening. Braziliaanse sinaasappelboeren hebben hun aandeel van de prijs voor sap sterk zien teruglopen van 17% in 1996 naar weinig meer dan 4% in 2015. Dit vertaalt zich in een gemiddeld jaarinkomen voor een sinaasappelboer van 6.850 U$, terwijl de grens van een leefbaar inkomen op 11.607 U$ ligt.


De toegenomen aandacht voor ethische producten dreigt de fundamentele oneerlijkheid van het systeem aan het oog te onttrekken. Oxfam-Wereldwinkels pleit ervoor om bewuste keuzes te blijven maken (en blijft in dat verband ook producten van eerlijke handel aanbieden) maar wijst ook en vooral op de noodzaak om het wereldhandelssysteem fundamenteel en structureel te hervormen. Daarvoor rekenen we op geëngageerde burgers en beleidsmakers.

Trek mee aan de alarmbel!

Samen kunnen we het verschil maken en de positie van primaire producenten fundamenteel verbeteren!

Doe mee met Handel nu, scholenactie voor lager, secundair en hoger onderwijs in Vlaanderen en Brussel.
Organiseer een scholenactie in de aanloop van World Fair Trade Day 2018, tussen 16 april en 12 mei 2018.

Elke stem telt!